In mijn beleving gaan de meeste kinderen in Nederland lopend naar school of pakken de fiets. In Frankrijk is fietsen iets wat je vader in zijn vrije tijd doet. De kinderen in deze buurt steppen. Mij valt op dat kinderen in en rond elke wereldstad steppen. Londen, New York of Parijs, wanneer je een ingezetene van die stad bent en onder de 16, dan loop je niet, maar step je.
's Ochtends zijn hier geen ‘treintjes’ van fietsende pubers
die 10 kilometer naar school fietsen. Dat kan niet, is mij
verzekerd, want er ligt op de route tussen school en huis een heuvel en een
bos. Gelukkig is er een waterdicht schoolbussysteem.
Zonder buskaart heb je geen toegang tot de schoolbus. Het
duurde een week of zes voordat het pak formulieren was verwerkt tot drie
buskaarten. Voor de puberdochter was deze periode te kort, maar de jongens
stonden te popelen om deze nieuwe onafhankelijkheid te veroveren.
Dus gingen we de eerste dag dat ze de buskaart in het bezit
hadden ruim op tijd op de bushalte staan. Bussen reden af en aan. Scholieren
vulden gedwee de zitplaatsen. Maar bus 27 met de naam van de school erop en
voor de kinderen die niet kunnen lezen een plaatje van een boek als
herkenningsteken, liet zich niet zien. Natuurlijk bleek een van die bussen het
achteraf toch te zijn geweest. Toen we de volgende dag navraag deden bij de
buschauffeur antwoordde hij schouderophalend: ‘Ach, dat bordje ...... vergeten,
maar iedereen weet dat ik hun buschauffeur ben.’
Op het schoolterrein is een rotonde aangelegd. Hier
arriveren en vertrekken de schoolbussen. 's Middags zijn er drie verschillende
rondes van vertrekkende bussen. Het duurde even voordat de kinderen doorhadden
hoe waterdicht het systeem uiteindelijk is. Twee bussen met hetzelfde nummer
die op dezelfde tijd vertrekken, maar wel ergens anders aankomen, helpt niet
bij het in de vingers krijgen van het systeem. Ook het herkenningsteken voor de
kinderen die niet kunnen lezen is voor onze bus ’s ochtends een boek, om 16.30
uur een vlinder en om 17.15 uur een plaatje dat de kinderen niet kunnen
ontcijferen. Ook de vlinder verschilt per keer van vorm, kleur en grootte. Na
een week of twee kwamen de kinderen opgetogen uit school. Het raadsel van de
juiste bus was gekraakt. Ze hadden aan het begin van de rotonde de
‘pedagogische persoon’ gevonden. Deze bevoegde persoon noteert op een white
board alle bussen die binnenkomen. De kinderen hoeven dus alleen maar naar dit
bord te lopen, het tekentje op te zoeken en te tellen op welke plaats hun bus
is binnengekomen. Fijn om weten!
Mocht er toch nog iets misgaan, dan hebben de kinderen nu
een werkende mobiele telefoon op zak. Via deze digitale navelstreng kunnen ze
natuurlijk altijd een beroep op mij doen. In de tussentijd oefenen de mannen
hun sms- vaardigheden met het sturen van de meest verheffende smsjes uit de
bus. ‘We zitten er in. Ik heb groen. Ik zie een ongeluk. Ik zie een Maserati.
We staan voor de deur.’
Geen opmerkingen:
Een reactie posten